Volgens de Stichting Hypotheekleed is het goed dat (ex-)klanten van DSB Bank honderden miljoenen euro's schadevergoeding
ontvangen. Voor schadevergoeding van koopsompolissen is in totaal circa 270 miljoen
euro ter beschikking gesteld. Samen met eerder toegezegde bedragen en
kwijtscheldingen voor mensen die na verkoop van hun huis met een restschuld
bleven zitten, is de toegezegde vergoeding tot boven de 350 miljoen euro opgelopen.
Om dit bedrag op te souperen, moeten wel alle gedupeerden zich melden.
Voor zwaar gedupeerde klanten blijkt het eerder door Hypotheekleed
bereikte onderhandelingsresultaat na 7 juli verslechterd te zijn. Volgens de
regeling die aanvankelijk op tafel lag ontving een klant met 4 koopsompolissen
van gemiddeld 8000 euro een tegemoetkoming van 11.700 euro en nu 6400
euro.
Hypotheekleed stopte de besprekingen met curatoren mede omdat zij
niet bereid waren een serieuze vergoeding voor de 150.000 door DSB verkochte
woekerpolissen (beleggingspolissen) toe te kennen. Met die polissen is een
schade van 400 miljoen euro veroorzaakt. In feite hebben curatoren de in
diskrediet geraakte Wabeke-regeling gedupliceerd. Voor vergoeding van de
woekerpolissen van SNS REAAL is niet meer dan 10 á 15 miljoen euro uitgetrokken.
Dat is minder dan 10% van de met deze polissen veroorzaakte schade. Ook voor de
woekerpolissen van Hollands Welvaren is de Wabeke-regeling toegepast. Hiermee
scharen curatoren en rechtsbijstandsverzekeraars zich achter de deals die de
Stichting Verliespolis en de Stichting Woekerpolis eerder met de verzekeraars
sloten en waarbij meer dan 6 miljoen polishouders ook minder dan 10%
schadevergoeding ontvingen.
Hypotheekleed is verontwaardigd over de rol
die de grote rechtsbijstandsverzekeraars Achmea, DAS, Univé, ARAG en SRK spelen.
Zij steunen volledig de voor gedupeerden extreem ongunstige Wabeke-regeling en
benadelen daarmee hun verzekerden, die vaak jarenlang premies voor
rechtsbijstand hebben betaald en nu met een kluitje in het riet gestuurd worden.
Mede doordat de polissen in grootte en provisiepercentages verschillen, lopen
ook de vergoedingspercentages sterk uiteen. DSB klanten ontvangen, zo schat
Hypotheekleed, schadevergoedingen die tussen de 15% en 40% van hun schade
bedragen. DSB-klanten zonder woekerpolissen krijgen relatief meer vergoeding
toegekend dan DSB-klanten met woekerpolissen. Hypotheekleed acht de voorstellen
van curatoren en rechtsbijstandsverzekeraars in hun totaliteit zwaar
onvoldoende. Gedupeerden krijgen de gelegenheid om samen met Hypotheekleed tegen
curatoren te procederen.
Hypotheekleed waarschuwt klanten en (ex)-klanten
van DSB Bank. De rechtsbijstandsverzekeraars, Platform Aandelen Lease en SSP
(die in 2009 instemde met de 26 miljoen euro van Scheringa) zijn contractueel
verplicht om het aanbod van curatoren positief te adviseren. Daarbij ontvangen
SSP en PAL financiële vergoedingen van onbekende omvang van curatoren. Bovendien
is het voor SSP en PAL contractueel verboden om gedupeerden in processen bij te
staan. Mede daarom stapte Hypotheekleed uit het overleg. In hoeverre het
rechtsbijstandsverzekeraars - die eveneens verplicht zijn om positief over de
regeling te adviseren - nog vrij staat om voor DSB-klanten tegen curatoren te
procederen, is onduidelijk.
Hypoheekleed stelt dat iedere gedupeerde
DSB-klant moet kunnen kiezen voor aanvaarding of afwijzing van het aanbod van
curatoren. In dat laatste geval kan samen met Hypotheekleed voor een hogere
schadevergoeding worden geprocedeerd. De komende weken publiceert Hypotheekleed
op haar website een aantal uitgewerkte voorbeelden van schadevergoedingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten