De familie Poot - groot aandeelhouder van gebiedsontwikkelingsmaatschappij Chipshol - heeft besloten de onderneming te verkopen. Het besluit is recent bekrachtigd in een buitengewone aandeelhoudersvergadering. De voorgenomen verkoop biedt een nieuwe eigenaar de mogelijkheid om 150 hectare strategisch gelegen gronden in bezit te krijgen voor de ontwikkeling van vastgoed in verschillende marktsegmenten. Chipshol is de grootste particuliere gebiedsontwikkelaar in de Schiphol-regio.
De beslissing is ingegeven door de leeftijd van Jan Poot sr (89), drijvende kracht achter Chipshol en door de recente belangstelling van internationale partijen om te investeren in luchthavens. Jan Poot richtte Chipshol in 1986 op 62-jarige leeftijd op vanuit de visie dat luchthavens zich zouden ontwikkelen tot steden (airport cities).
Binnen vijf jaar na de oprichting verwierf Chipshol bijna 600 hectare grond rondom Schiphol. De luchthaven had volgens Chipshol de potentie had om nummer 1 van de wereld te worden. Naar voorbeeld van Atlanta Airport, dat op basis van visie en samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven groeide van nr. 40 in 1960 naar nr. 1 in 2000.
Reeds in 1989 sloot Chipshol twee samenwerkingsovereenkomsten met de Schiphol Area Development Company voor de ontwikkeling van Business Park-Rijk (35 ha.) en Badhoevedorp-Zuid (40 ha.) Het door Chipshol gerealiseerde Park-Rijk was destijds het eerste business park ter wereld waar alle auto's consequent half verdiept onder de gebouwen worden geparkeerd waardoor meer dan 50% van het gebied bestaat uit groen en water.
De belangrijkste doelstelling van Chipshol was de ontwikkeling in Badhoevedorp-Zuid van een 'centrum van internationale allure', in het gebied gelegen in de driehoek tussen de snelwegen A4,A5 en A9. Een Airport City van twee miljoen vierkante meter met onder meer hotels, congresfaciliteiten, een shopping mall, kantoren, appartementen en een golfbaan. Een revolutionair aspect van deze zakenstad was de aanleg van de duurzame people mover Taxi 2000. Met deze spectaculaire ontwikkeling zou Schiphol zich volgens Chipshol kunnen ontwikkelen tot de meest aantrekkelijke werklocatie van Europa.
De plannen voor deze Airport-City waar 70.000 mensen kunnen wonen en werken zijn door buitenlandse deskundigen zeer positief beoordeeld. De Amerikaanse hoogleraar en Airport City expert John Kasarda stelde in 2007 dat Chipshol met het plan voor een groene Airport City haar tijd ver vooruit was. Voormalig directeur-generaal Kees Vriesman van het ministerie van VROM deed als voorzitter van de naar hem genoemde overheidscommissie Vriesman onderzoek naar de ontwikkeling van luchthavens en noemde in 2009 het plan van Chipshol 'een potentieel sieraad van gebiedsontwikkeling'.
Chipshol is de derde succesvolle onderneming van Jan Poot. In 1960 richtte hij Eurowoningen op, dat binnen tien jaar zou uitgroeien tot de grootste gebiedsontwikkelingsmaatschappij van Nederland, met een jaarlijkse productie van 4000 woningen. Eurowoningen kreeg met name bekendheid door de ontwikkeling van de innovatieve groene Parkstad Leusden.
Na de verkoop van Eurowoningen werd medio jaren 70 de internationaal opererende gebiedsontwikkelaar Eurohome opgericht die met de ontwikkeling van het ski-station Valmorel internationale prijzen in de wacht wist te slepen. Het ski-station werd door de Franse overheid zelfs uitgeroepen tot model skistation.
De afgelopen jaren hebben zich regelmatig buitenlandse partijen gemeld die grote interesse toonden voor Chipshol en haar strategische, grootschalige grondposities. De belangstelling om te investeren in luchthavens is sindsdien verder toegenomen. Naar aanleiding van de recente beslissing tot verkoop zal vanaf het vierde kwartaal 2014 een procedure worden voorbereid , waarbij uiteindelijk een select aantal belangstellende partijen wordt uitgenodigd finale biedingen te doen.
De beslissing is ingegeven door de leeftijd van Jan Poot sr (89), drijvende kracht achter Chipshol en door de recente belangstelling van internationale partijen om te investeren in luchthavens. Jan Poot richtte Chipshol in 1986 op 62-jarige leeftijd op vanuit de visie dat luchthavens zich zouden ontwikkelen tot steden (airport cities).
Binnen vijf jaar na de oprichting verwierf Chipshol bijna 600 hectare grond rondom Schiphol. De luchthaven had volgens Chipshol de potentie had om nummer 1 van de wereld te worden. Naar voorbeeld van Atlanta Airport, dat op basis van visie en samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven groeide van nr. 40 in 1960 naar nr. 1 in 2000.
Reeds in 1989 sloot Chipshol twee samenwerkingsovereenkomsten met de Schiphol Area Development Company voor de ontwikkeling van Business Park-Rijk (35 ha.) en Badhoevedorp-Zuid (40 ha.) Het door Chipshol gerealiseerde Park-Rijk was destijds het eerste business park ter wereld waar alle auto's consequent half verdiept onder de gebouwen worden geparkeerd waardoor meer dan 50% van het gebied bestaat uit groen en water.
De belangrijkste doelstelling van Chipshol was de ontwikkeling in Badhoevedorp-Zuid van een 'centrum van internationale allure', in het gebied gelegen in de driehoek tussen de snelwegen A4,A5 en A9. Een Airport City van twee miljoen vierkante meter met onder meer hotels, congresfaciliteiten, een shopping mall, kantoren, appartementen en een golfbaan. Een revolutionair aspect van deze zakenstad was de aanleg van de duurzame people mover Taxi 2000. Met deze spectaculaire ontwikkeling zou Schiphol zich volgens Chipshol kunnen ontwikkelen tot de meest aantrekkelijke werklocatie van Europa.
De plannen voor deze Airport-City waar 70.000 mensen kunnen wonen en werken zijn door buitenlandse deskundigen zeer positief beoordeeld. De Amerikaanse hoogleraar en Airport City expert John Kasarda stelde in 2007 dat Chipshol met het plan voor een groene Airport City haar tijd ver vooruit was. Voormalig directeur-generaal Kees Vriesman van het ministerie van VROM deed als voorzitter van de naar hem genoemde overheidscommissie Vriesman onderzoek naar de ontwikkeling van luchthavens en noemde in 2009 het plan van Chipshol 'een potentieel sieraad van gebiedsontwikkeling'.
Chipshol is de derde succesvolle onderneming van Jan Poot. In 1960 richtte hij Eurowoningen op, dat binnen tien jaar zou uitgroeien tot de grootste gebiedsontwikkelingsmaatschappij van Nederland, met een jaarlijkse productie van 4000 woningen. Eurowoningen kreeg met name bekendheid door de ontwikkeling van de innovatieve groene Parkstad Leusden.
Na de verkoop van Eurowoningen werd medio jaren 70 de internationaal opererende gebiedsontwikkelaar Eurohome opgericht die met de ontwikkeling van het ski-station Valmorel internationale prijzen in de wacht wist te slepen. Het ski-station werd door de Franse overheid zelfs uitgeroepen tot model skistation.
De afgelopen jaren hebben zich regelmatig buitenlandse partijen gemeld die grote interesse toonden voor Chipshol en haar strategische, grootschalige grondposities. De belangstelling om te investeren in luchthavens is sindsdien verder toegenomen. Naar aanleiding van de recente beslissing tot verkoop zal vanaf het vierde kwartaal 2014 een procedure worden voorbereid , waarbij uiteindelijk een select aantal belangstellende partijen wordt uitgenodigd finale biedingen te doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten