Gebiedsontwikkelaar Chipshol heeft het naast de Aalsmeerbaan bij
Schiphol gelegen Groenenbergterrein verkocht aan het Franse AEW. Deze
asset manager van vastgoedfondsen gaat er 102.000 m2 hoogwaardige
logistieke faciliteiten bouwen. Dat gebeurt op basis van een eerder door
Chipshol opgesteld en in juni door de gemeente Haarlemmermeer
goedgekeurd masterplan voor het 21 hectare grote terrein. Voor eind
januari 2016 worden de bouwvergunningen aangevraagd. De koopsom bedraagt
38 miljoen euro.
AEW Europa beheert voor bijna 18 miljard euro aan vastgoedfondsen en koopt het Groenenbergterrein ten behoeve van het door haar in 1999 opgerichte LOGISTIS FUND. Tot de institutionele beleggers die daarin participeren behoren onder meer de Nederlandse pensioenfondsen ABP en PGGM. Volgens Chipshol-topman Peter Poot is het uniek dat een beleggingsfonds besluit tot het ontwikkelen van een compleet logistiek park en betreft het de grootste grondtransactie ooit in de Schiphol-regio
Al eind januari zal de aanvraag voor de bouwvergunningen voor het gehele plan worden ingediend. Het door Chipshol ontwikkelde masterplan High Speed Logistics Park is ruim en groen van opzet, met brede wegen, veel manoeuvreerruimte en een beveiligde truckparking voor 80 vrachtwagens. High Speed Logistics Park is een zichtlocatie pal naast de Aalsmeerbaan van Schiphol en de recent omgelegde N201. Met het project is naar verwachting een investering van ruim 100 miljoen euro gemoeid.
De verkoop van het Groenenberg-terrein maakt onderdeel uit van de vorig jaar aangekondigde strategie van gebiedsontwikkelaar Chipshol om haar grondposities rond Schiphol gefaseerd af te stoten. De in 1986 door Jan Poot op 62-jarige leeftijd opgerichte onderneming wilde in de Schiphol-regio een groene Airport City realiseren, een centrum van internationale allure van 2 miljoen m2 met onder meer hotels, congresfaciliteiten, appartementen en een shopping mall. Een essentieel onderdeel vormt de people mover Taxi 2000.
Door jarenlange tegenwerking van overheidswege is de Airport City meer dan 20 jaar vertraagd en werd de situatie voor Chipshol onwerkbaar. Om die reden is in 2014 besloten tot verkoop van alle grondposities in de Schiphol-regio.
Na het Groenenberg-terrein richt Chipshol zich op de verkoop van het vlakbij de Kaagbaan gelegen Pruissen-terrein. De gemeente Haarlemmermeer stelde daarvoor in september een bestemmingsplan vast dat onder meer de bouw van 60.000 m2 aan datacenters mogelijk maakt. Daarvoor hebben zich inmiddels diverse buitenlandse gegadigden gemeld.
AEW Europa beheert voor bijna 18 miljard euro aan vastgoedfondsen en koopt het Groenenbergterrein ten behoeve van het door haar in 1999 opgerichte LOGISTIS FUND. Tot de institutionele beleggers die daarin participeren behoren onder meer de Nederlandse pensioenfondsen ABP en PGGM. Volgens Chipshol-topman Peter Poot is het uniek dat een beleggingsfonds besluit tot het ontwikkelen van een compleet logistiek park en betreft het de grootste grondtransactie ooit in de Schiphol-regio
Al eind januari zal de aanvraag voor de bouwvergunningen voor het gehele plan worden ingediend. Het door Chipshol ontwikkelde masterplan High Speed Logistics Park is ruim en groen van opzet, met brede wegen, veel manoeuvreerruimte en een beveiligde truckparking voor 80 vrachtwagens. High Speed Logistics Park is een zichtlocatie pal naast de Aalsmeerbaan van Schiphol en de recent omgelegde N201. Met het project is naar verwachting een investering van ruim 100 miljoen euro gemoeid.
De verkoop van het Groenenberg-terrein maakt onderdeel uit van de vorig jaar aangekondigde strategie van gebiedsontwikkelaar Chipshol om haar grondposities rond Schiphol gefaseerd af te stoten. De in 1986 door Jan Poot op 62-jarige leeftijd opgerichte onderneming wilde in de Schiphol-regio een groene Airport City realiseren, een centrum van internationale allure van 2 miljoen m2 met onder meer hotels, congresfaciliteiten, appartementen en een shopping mall. Een essentieel onderdeel vormt de people mover Taxi 2000.
Door jarenlange tegenwerking van overheidswege is de Airport City meer dan 20 jaar vertraagd en werd de situatie voor Chipshol onwerkbaar. Om die reden is in 2014 besloten tot verkoop van alle grondposities in de Schiphol-regio.
Na het Groenenberg-terrein richt Chipshol zich op de verkoop van het vlakbij de Kaagbaan gelegen Pruissen-terrein. De gemeente Haarlemmermeer stelde daarvoor in september een bestemmingsplan vast dat onder meer de bouw van 60.000 m2 aan datacenters mogelijk maakt. Daarvoor hebben zich inmiddels diverse buitenlandse gegadigden gemeld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten